המלצה לתזונה להורדת טריגליצרידים ולסכרתיים



הנתונים שמסרת במענה לשאלון נטוגרין מצביעים על כך שעליך לעשות שינוי תזונתי,
כדי לשפר את מצב בריאותך ואת איכות חייך, ולעבור לתזונה לאיזון סוכרת והפחתת רמות טריגליצרידים.
 
כל שינוי דורש, כמובן, לימוד, התנסות ותהליך של הטמעה, וזה החלק הקשה יותר. אבל בצד השני נמצא הרווח הגדול עבורך: השליטה בבריאותך והיכולת שלך לחולל בעצמך שינוי ולהצליח לעצור תהליכים הפוגעים בבריאותך.
 
אנו מזכירים לך שמדובר בתהליך, שתוך כדי יישומו עלולים, לפעמים, גם לסטות מהדרך. אך החשוב מכל הוא: ללמוד להכיר את הדרך ולדעת לחזור אליה ולהסתגל אליה.
 
יש לך הזדמנות עכשיו לקחת את עצמך בידיים – ולהצליח!
  
                                                         אנו מאחלים לך הצלחה מלאה במשימה
                                                                       ועומדים לרשותך בכל שאלה,
 
                                                                                           צוות נטוגרין 
 
 
 
למה לך תזונה לאיזון סוכרת והפחתת רמות טריגליצרידים?
 
קודם כל, כי תזונה מערבית רגילה, עתירת סוכר, שומן רווי ומלח, ובעלת כמות פחמימות לא מבוקרת מסכנת את בריאותך:
מחקרים רבים מראים כי התזונה הינה מרכיב חשוב ומכריע באיזון ובטיפול במחלת הסוכרת. מחקר גדול שהתפרסם בשנת 2002 ומכונה DPP הראה כי שמירה על תזונה מתאימה ופעילות גופנית משפיע כמעט פי 2 יותר בהשוואה לנטילת תרופה, במניעת הופעתה של הסוכרת. בנוסף, איזון רמות הסוכר בדם ושמירה על תפריט בעל כמות פחמימות מאוזנת מאפשרים למנוע את שכיחות סיבוכי הסוכרת ולעיתים אף לדחות התחלת טיפול תרופתי.
מחקרים מראים קשר בין רמות הטריגליצרידים בדם לבין טרשת עורקים ומחלות לב וכלי דם. בנוסף, רמות גבוהות של טריגליצרידים קשורות בהתפתחות סוכרת, סיבוכי סוכרת וכבד שומני. יתרה מכך, ברמות גבוהות במיוחד של טריגליצרידים עלולה להיווצר דלקת חריפה בלבלב (המכונה פנקריאטיטיס).
 
ומלבד זאת, כי המעבר לתזונה לאיזון סוכרת והפחתת טריגליצרידים יעזור לך:
  • למנוע סכנות מיידיות של היפוגליקמיה והיפרגליקמיה.
  • לצמצם את גורמי הסיכון להתפתחות של טרשת עורקים, התקף לב, ארוע מוחי, מחלות כליה, פגיעה במערכת העצבים ובמוח, פגיעה בעיניים.
  • למנוע אבדן תחושה הדרגתי ברגליים וידיים, העלול להוביל לנמק, כריתת גפיים.
  • לעכב את הידרדרות מצבך הבריאותי.
  • לסייע במניעת התפתחות בעיות בריאות נוספות המושפעות מתזונתך - בעתיד. 
  • לשפר את הרגשתך הכללית ואת איכות חייך כיום ובעתיד.
איך יתבצע המעבר לתזונה לאיזון סוכרת והפחתת טריגליצרידים?

בשיטת נטוגרין, המערכת שלנו מספקת לך את כל המידע הנחוץ לך לביצוע השינוי התזונתי, אבל האחריות לביצוע השינוי היא שלך.
 
כדי לעזור לך בתכנון נכון ופשוט של תפריטך, נטוגרין מגישה לך כאן מידע קל להבנה, לבחירה וליישום.
 
נשמח לענות לכל שאלה שתצוץ בדרך.
 
דרך צלחה!
 
מה עליך לדעת כדי להצליח?
 
המעבר לתזונה לאיזון סוכרת והפחתת טריגליצרידים דורש התאמה של כמות הפחמימות הדרושה לך, פיזור צריכת הפחמימות לאורך היום, צמצום של כמות הסוכר בתזונתך, הפחתת כמות הפירות והמזונות המתוקים, הגבלת כמות האלכוהול היומית ובחירה נכונה של מזונות ושל שיטות הכנת מזון.
 
מומלץ לך ללמוד ולהפנים את עקרונות התזונה החדשה ולבחור לעצמך, מתוך הרשימה המומלצת שהוכנה עבורך על ידי מומחי נטוגרין, את המזונות שלטעמך.
 


א. עקרונות התזונה לאיזון סוכרת והפחתת טריגליצרידים
  1. זיהוי המזונות העשירים בפחמימות (דגנים, קטניות, פירות, מוצרי חלב ניגרים), ולמידת גודל מנה מתאים בארוחה.
  2. פיזור צריכת הפחמימות לאורך היום, באמצעות אכילת ארוחות קטנות לעתים קרובות.
  3. חלוקת צריכת הפחמימות כך שארוחה עיקרית (בוקר, צהריים וערב) תכלול עד 2 מנות פחמימות (המספקות 30 גרם פחמימה) ובכל אחת מארוחת ביניים לא יותר ממנה אחת של פחמימה (המספקת עד 15 גרם פחמימה).
  4. זיהוי ומניעת מצבי היפוגליקמיה.
  5. העדפת פחמימות מורכבות בעלות אינדקס גליקמי נמוך על פני סוכרים פשוטים.
  6. צמצום כמות הפחמימות הפשוטות בתפריט כגון: סוכר לבן, סוכר חום, דבש, סירופים למיניהם, מיצי פירות ושתיה ממותקת בסוכר חמה או קרה.
  7. צמצום כמות השומנים הרוויים בתפריט. העדפת מזונות עשירים בסיבים תזונתיים, דלי שומן ומלח. להרחבה על סעיף זה. להרחבה על סעיף זה
  8. הכרת הממתיקים המלאכותיים ותחליפי הסוכר, ושימוש נבון בהם. להרחבה על סעיף זה
  9. קריאת הסימון התזונתי על מוצרים קנויים וזיהוי סוכרים המופיעים במזון: מלטודקסטרין, דקסטרוז, פולידקסטרין, גלוקוזה, סירופ שעורה, סירופ תירס וכדומה. להרחבה על סעיף זה
  10. ניטור עצמי של סוכר בדם – מומלץ לנטר באמצעות מכשיר גלוקומטר את ערכי הסוכר בדם. מומלץ לבדוק את רמות הסוכר בצום וכשעתיים אחרי ארוחה. לאחר כמה ימים של ניטור עצמי ניתן לבחון ולהחליט אם כמות הפחמימות מתאימה, או שיש להוסיף או להפחית בארוחות מסוימות כדי להגיע לאיזון סוכר משופר.
  11. שמירה על משקל תקין – שמירה על משקל גוף רצוי או הורדת משקל במקרה של עודף משקל.
  12. הגדלת הצריכה של מזונות עשירים בחומצות שומן אומגה 3 (המצויות בדגי ים קרים כמו: סלמון נורבגי, מקרל, סרדינים), שימוש בתוספי שמן דגים במינון של 4-2 גרם חומצות שומן אומגה 3 ליממה, לאחר התייעצות עם דיאטנית או הרופא המטפל.
  13. צריכה מתונה של אלכוהול: לגבר עד 2 מנות אלכוהול (22 גרם אלכוהול) ליממה ולאישה עד 1 מנת אלכוהול (11 גרם אלכוהול) ליממה.
  14. ביצוע פעילות גופנית אירובית באופן קבוע, לפחות 3 פעמים בשבוע, למשך חצי שעה לפחות. חשוב לקבל את אישור הרופא לתחילת פעילות גופנית, ולהתחיל בהדרגה.
ב. בחירת המזונות לאיזון סוכרת והפחתת טריגליצרידים 
  1. בשר: חלקים רזים כמו חזה עוף, פרגיות, נתחי בקר דלי שומן. יש לאכול את העוף ללא עור ולהפטר מהשומן הצף על פני הרוטב של תבשילי בשר ועוף בסיר או בתבנית. הודו הוא בדרך כלל דל שומן, מומלץ להשתמש בו ובפסטרמה עוף או הודו. רצוי להמנע מבשרים עתירי שומן או מלח כמו נקניקים, נקניקיות, המבורגר קנוי, קבב קנוי וכדומה. בבית אפשר להכין אותם מנתחים דלי שומן ולהמעיט במלח.
  2. דגים: רצוי להעלות צריכת דגים בתפריט היומי ובמיוחד אלו המכילים חומצות שומן מסוג אומגה 3. מומלץ לאכול דגים לפחות פעמיים בשבוע. המומלצים ביותר הם דגי ים ממים קרים, או דג ים באופן כללי (סלמון נורבגי, מקרל, סרדינים, סול, בקלה, טונה, הליבוט, בורי, דניס, ברבוניות). פחות מומלצים אך עדיין רצויים הם דגי מים מתוקים כמו פורל, מושט (אמנון), שפמנון, קרפיון. פירות ים עשירים בכולסטרול ולכן אינם מומלצים. כדאי להמעיט בדגים מלוחים, משומרים וכבושים, המכילים מלח ושמן בכמות עודפת.
  3. קטניות: בעלות אינדקס גליקמי נמוך ביותר, כלומר מכילות פחמימות הנספגות לדם בקצב איטי. מומלץ לשלבן 3-2 פעמים בשבוע כתחליף למנה עשירה בפחמימות. שעועית יבשה מבושלת מכל הצבעים, גרגרי חומוס, עדשים, אפונה, פול ירוק, יבש גדול או קטן, פולי סויה ירוקים, פולי סויה יבשים מבושלים, פולי מאש ועוד. ניתן להשתמש בקטניות מבושלות קפואות. פחות מומלץ להשתמש בקטניות משומרות, בשל תכולת המלח הגבוהה. כמות של חצי עד 2/3 כוס קטניות מבושלות מהוות מנת פחמימות.
  4. דגנים ומוצרי מאפה: מומלץ לבחור דגנים מלאים ועשירים בסיבים תזונתיים כמו לחם מקמח מלא או מועשר בסיבים, לחם שיפון מלא, קרקרים משיבולת שועל, תפוחי אדמה ובטטות על קליפתם, אורז מלא, תירס, כוסמת, קינואה, בורגול מלא, קוסקוס מלא. דגני בוקר יש לבחור את המועשרים ביותר בסיבים תזונתיים. מבין המאפים כדאי להעדיף את אלו שטעמם מלוח על פני מתוק, על מנת להפחית בכמות הסוכר הנצרכת.
  5. ביצים: חלמוני ביצה הם מקור עיקרי של כולסטרול במזון. צריכה מתונה כוללת 4-3 חלמוני ביצה בשבוע. מומלץ לאכול בארוחה ביצה אחת ולא יותר. יש לקחת בחשבון שמאכלים רבים מכילים ביצים נוספות, כמו פשטידות, מאפים, עוגות, עוגיות, מיונז, רטבים שונים וכדומה. חלבון הביצה (החלק הלבן) אינו מכיל שומן וניתן לאכול ממנו לפי רצונך.
  6. מוצרי חלב: כדאי לבחור מוצרי חלב דלי שומן: מוצרי חלב ניגרים עד 1.5% שומן, יוגורט עד 3% שומן, גבינות רכות עד 5% שומן, גבינות צהובות או מותכות מופחתות שומן ("לייט") אך לא באופן יומיומי. חשוב לשים לב כי כוס מוצרי חלב ניגר (חלב, יוגורט, מעדני חלב דיאט, קפיר, ריויון) מהווה מנת פחמימות.
  7. ירקות: כל הירקות מומלצים לאכילה, חשוב לשלב אותם בכל ארוחה. מומלצים במיוחד ירקות עלים ירוקים, וגיוון הירקות מכל המינים והצבעים. צריכת ירקות עמילניים, העשירים במיוחד בפחמימות, כמו תפוח אדמה, בטטה, דלעת, אפונה ותירס חייבת להילקח בחשבון בספירת הפחמימות בכל ארוחה. ירקות נוספים העשירים מהרגיל בפחמימות הם עגבניה, סלק, גזר, בצל, ארטישוק ירושלמי. עדיף לצרוך ירקות בקליפתם. רצוי לשלב במהלך היום ירקות טריים, מבושלים, אפויים, במרק, בסלט וכד´.
  8. פירות: בשל תכולת הסוכר הגבוהה בפירות יש לצמצם את צריכתם כך שהכמות היומית לא תעלה על 2-1 מנות פרי ביום. מנת פרי מוגדרת היא למשל, אגרוף קפוץ, או כמות של כוס קוביות או 2 פירות מיובשים קטנים. מומלץ לאכול פרי כארוחת ביניים במהלך היום. עדיף לבחור פרי הנאכל על קליפתו, וכן להעדיף פרי טרי על פני פירות יבשים. פירות מאזורים קרים (תפוח, אגס, תות שדה, שזיפים, אפרסק, פירות יער) עדיפים על פירות טרופיים העשירים מאד בסוכר (מנגו, ענבים, אננס, בננה). מומלץ לאכול פרי כארוחת ביניים במהלך היום.
  9. שמן ומזונות עתירי שומן: יש להמעיט בשימוש בשמן ובמקורות שומן נוספים, כגון זיתים, מיונז או מרגרינה, בשל תכולה קלורית גבוהה וכתמיכה לשמירה על משקל תקין. מבין השמנים כדאי לבחור בשמן זית, קנולה, אבוקדו, זיתים ושקדים המכילים שומן חד בלתי רווי. כמו כן מומלץ על צריכת שמן סויה, שמן קנולה, שמן אגוזים ואכילת אגוזי מלך וזרעי פשתן המכילים חומצות שומן אומגה 3. כמו כן ניתן לבחור בפיצוחים מסוגים שונים, רצוי לא מומלחים, כחטיף בין הארוחות, בכמות מתונה (עד 30 גרם ביום).
  10. חטיפים וממתקים: ניתן לבחור בכל ממתק או חטיף המכיל לא יותר מ- 15 גרם פחמימות למנה. דוגמאות: עד 25 גרם שוקולד, ארטיק חלבי דיאט, חטיף דגנים דל קלוריות, חצי כוס שלווה או דגני בוקר, כף ריבה ללא סוכר, פרוסה דקה של עוגה ללא סוכר, שקית קטנה של במבה, או 2/3 כוס בייגלה מחיטה מלאה. ממתקים יש לאכול כארוחת ביניים נפרדת, ולא כחלק מארוחה עיקרית.
  11.  משקאות: מים, סודה, אפשר בהוספת תרכיז דיאט. 2-4 כוסות קפה או תה רגיל או ירוק ליום. ניתן לשתות 2-3 כוסות דיאט קולה, דיאט ספרייט או שתיה נטולת קלוריות אחרת ביום. חשוב לקרוא את התווית התזונתית ולבדוק שהמשקה אינו מכיל פחמימות, או קלוריות. מיצי פירות, כולל מיצי פירות דיאט מכילים פחמימות בכמות משמעותית ואינם מומלצים לשתיה.
  12. תבלינים: מומלץ לבחור בתבלינים טהורים כמו קינמון, שום, כמון, כורכום, פפריקה, פלפל חריף, עשבי תיבול, ציפורן, הל, מוסקט, פלפל מכל הסוגים. תבלינים אלה מוסיפים כמות מינרלים גדולה לתפריט, ואינם מכילים תוספת מלח, סוכר או מונוסדיום גלוטמט.
  13. ממתיקים מלאכותיים: סכרין, אספרטיים, סוכרלוז, ציקלמט, אססולפם קיי אינם מכילים פחמימות או קלוריות, ולכן ניתן להשתמש בהם להמתקה או לבחור מוצרים המכילים אותם. פחות מומלצים ממתיקים רב כהליים כמו סורביטול, מניטול, מלטיטול, קסיליטול שמכילים פחמימות וקלוריות. תחליפי סוכר כמו סירופ תירס, פרוקטוז, גלוקוז, סירופ שעורה, מלטודקסטרין וכדומה הם למעשה סוכר אך בשם אחר ולכן אינם מומלצים לצריכה.

ג. טבלת הבחירה של נטוגרין

הטבלה שלפניך, תספק לך מידע שיאפשר לך להמעיט בצריכת סוכרים ושומנים רווים וחומצות שומן טרנס, ולהעדיף מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך, וכן מזונות העשירים בחומצות שומן אומגה 3, ותסייע לך בבחירת המזונות בתפריטיך:

 
להעדיף
 
להמעיט
הערות / הסברים
דגנים ומזונות עשירים בפחמימות
דגנים מלאים כמו גרגרי חיטה שלמה, שעורה שלמה, תירס, כוסמת, קוסקוס מלא, לחם מקמח מלא, לחם שיפון. דגני בוקר עשירים בסיבים.
תפוח אדמה ובטטה מומלץ לאכול עם הקליפה. פסטה דורום או מחיטה מלאה, דייסות שיבולת שועל.
קמח לבן ומוצריו, קורנפלור, קוסקוס רגיל, סולת, דגני בוקר המכילים סוכר או דבש ושאינם מכילים סיבים תזונתיים, פירה תפוח אדמה, לחם אחיד או לבן, פיתות, לאפות, ג´בטה, מאפים מסוגים שונים.
חשוב להקפיד על גודל מנה: חצי כוס דגן אחרי בישול, כולל דגני בוקר, או פרוסה אחת של לחם מהווים מנת פחמימות. בארוחה עיקרית ניתן לאכול 2 מנות פחמימה. בארוחת ביניים ניתן לאכול 1 מנת פחמימה.
ירקות
 
ירקות בכל צורות ההכנה.
ירקות כבושים במלח ו/או בסוכר, ירקות מוכנים קנויים ברטבים חמוץ מתוק, ירקות מטוגנים.
מומלץ לשלב ירקות בכל ארוחה במהלך היום.
פירות
דובדבנים, אשכולית, תפוח, אגס נספגים לדם לאט יותר ולכן מומלצים יותר.
אבטיח, מלון, פירות יבשים, תמרים – נספגים לדם מהר יותר, ולכן פחות מומלצים.
מיצי פירות טריים ולא טריים נספגים מהר מאד ולכן לא מומלצים.
חשוב להקפיד על גודל מנת פרי – כגודל אגרוף בינוני קפוץ, או כמות של כוס אחת (200 מ"ל) של פרי טרי. מנת פרי מהווה מנת פחמימה.
מוצרי בשר
עוף והודו ללא עור, בשר בקר רזה.
איברים פנימיים (לדוגמא, כבד, מח, טחול, לבבות, לשון),
בשר שמן, כבש,
אווז, ברווז.
השומנים אשר במוצרי בשר מכילים כולסטרול ושומנים רוויים. איברים פנימיים עשירים במיוחד בכולסטרול.הפחתת שומן מן החי ומלח במוצרים מוכנים עוזרת למנוע התפתחות טרשת עורקים ויתר לחץ דם.
בשרים מעובדים
פסטרמה דלת שומן (עד 2% שומן). נקניק כתף בקר דל שומן.
המבורגר, קבב, נקניק, נקניקיות.
 
מוצרים מעובדים מכילים כמויות גדולות של שומן רווי.
דגים
דגי ים כמו: טונה, הרינג, סלמון, מקרל, סול, בקלה (מרלוזה), הליבוט וסרדינים.
דגי בריכה: מוסר, באס ולברק.
אמנון, קרפיון, נסיכת הנילוס, ביצי דגים, פירות ים.
מומלץ לאכול דגים ללא ציפוי של פרורי לחם המהווה תוספת פחמימות משמעותית בארוחה.
ביצים
חלבון ביצה (הלבן).
חלמון ביצה (הצהוב).
חלמוני ביצה הם מקור עיקרי של כולסטרול במזון.
צריכה מתונה כוללת 4-3 חלמוני ביצה בשבוע.
 
מוצרי חלב
דלי שומן, עד 5% שומן ביוגורטים וגבינות מסוגים שונים, חלב לשתיה – 3%-1%.
גבינות מעל 5% שומן, גבינה צהובה מעל 9% שומן, חמאה, שמנת חמוצה, שמנת מתוקה, קרם פרש.
בערך כוס מוצרי חלב ניגרים כמו חלב, ריוויון, יוגורט, מעדני חלב - מהווים מנת פחמימות המספקת כ- 15 גרם פחמימות.
קטניות
חומוס, עדשים, שעועית יבשה מבושלת בכל הצבעים, אפונה, פול ירוק, פולי סויה, טופו, פולי סויה ירוקים, מוצרים דמויי בשר מן הצומח עד 5% שומן, תחליפי סויה למוצרי חלב או חלב סויה.
מוצרים דמויי בשר מן הצומח מעל 5% שומן,
קטניות מבושלות משומרות המכילות כמות מלח גבוהה יחסית.
כמות של 1/2 – 3/4 כוס קטניות מבושלות מהוות מנת פחמימות המספקת כ - 15 גרם. הקטניות בעלות אינדקס גליקמי נמוך מאד ולכן מומלצות מאד לאכילה כמנת פחמימות.
שמן
שמן זית, שמן קנולה, שמן קנולה אקטיב, שמן סויה.
 
שמן קוקוס, שמן כותנה, שמן דקלים (תמרים).
מומלץ: שמן זית ושמן קנולה. שמנים אלו עשירים בשומנים חד-בלתי רוויים.
 
כדאי לזכור כי מזונות אלו עשירים בקלוריות.
 
שומנים אחרים
טחינה, שומשום מלא, אבוקדו, זיתים, מיונז מופחת קלוריות, אגוזי מלך או פקאן, שקדים, בוטנים לא מלוחים, גרעיני חמניות וגרעיני אבטיח.
מרגרינה קשה, חמאה, ממרחי חמאה, שמנת מתוקה, שמנת חמוצה, מיונז, מיונז קל, חלב קוקוס, קרם קוקוס, גלידות שמנת, פולי קקאו ומוצרים על בסיס שוקולד.
מומלץ: שומנים אלו עשירים בשומנים חד-בלתי רוויים ובחומצות שומן אומגה 3.
 
המאכלים שאינם מומלצים מכילים כמויות גדולות של שומן רווי ושומן צמחי מוקשה מסוג טרנס.
 
גם בשמנים ובמזונות העשירים בשומן הבריאים והמומלצים חשוב להקפיד על כמות קטנה, כדי להמנע מהשמנה והתחלואה הנלווית אליה. כדאי לזכור כי מזונות אלו עשירים בקלוריות.
 
משקאות
מים, סודה, תה צמחים, קפה ותה ירוק או רגיל ללא סוכר עד 3 כוסות ביום. תרכיזי דיאט שאינם מכילים פחמימות, שתיה מוגזת דיאט.
שתיה המכילה סוכר, שתיה קלה מוגזת, מיצים טבעיים, מיצי דיאט, משקאות המבוססים על חלב או מיצי פירות, רוזטה (חלב שקדים), מי ורדים ובירה שחורה.
חצי כוס מיץ טבעי או מיץ רגיל מהווים מנת פרי המכילה כ- 15 גרם פחמימות. עדיף לאכול פרי במקום לשתות חצי כוס מיץ. ככלל, כדאי להמנע משתיה מתוקה כולל מיצים טבעיים.
אלכוהול
עד 2 מנות (22 גרם אלכוהול) לגבר ליממה, עד 1 מנה (11 גרם אלכוהול) לאישה ליממה.
קוקטיילים המכילים מיצים או קולה רגילה, ליקרים מתוקים או משקאות אחרים בהם כמות אלכוהול גדולה.
שתיית אלכוהול רק לאחר אכילה ולא על קיבה ריקה. בקבוק בירה רגילה מכיל 1 מנת פחמימות של 15 גרם, כנ"ל בירה שחורה דיאט.
ממתיקים מלאכותיים
סכרין (סוכרזית), סוכרלוז (סוכרה-דיאט), אספרטיים (מתוק וקל), מוצרים המכילים אותם בלבד, או את הממתיקים הנוספים אצסולפאם קיי וציקלמט.
ממתיקים רב כהליים כמו קסיליטול, סורביטול, מלטיטול וכדומה, המכילים כמות פחמימות דומה לסוכר.
חשוב לבדוק בתווית התזונתית במה הומתק המוצר.
 
רטבים וממרחים
טחינה, ממרח חומוס (מעט), גבינות עד 5% שומן, ממרחי ירקות כמו חצילים, מטבוחה. שכבה דקה של מיונז, שכבה דקה של ריבה ללא תוספת סוכר.
ריבה, דבש, דבש קל, ממרחים מתוקים, חמאת בוטנים, חלבה למריחה, שוקולד למריחה (גם ללא סוכר).
 
תבלינים
תבלינים טהורים כמו שום, כמון, כורכום, פפריקה חריפה ומתוקה, הל, עלי דפנה, עשבי תיבול, פלפל מכל הסוגים, קינמון וציפורן.
אבקת מרק, מלח, תערובות תבלינים מוכנות, קוביות לתיבול, תערובות תיבול לתבשילים שונים.
תבלינים אמיתיים טהורים מהווים תוספת מינרלים עצומה לתפריט, ואינם מכילים תוספות טעם של מלח, סוכר ומונוסודיום גלוטמט.
ממתקים
ג´לי דיאט, קרטיב דיאטטי, גלידה ללא סוכר בכמות של חצי כוס, מעט שוקולד מריר, חטיף דגנים דל קלוריות, פרוסה דקה של עוגה ללא סוכר, חצי כוס שלווה ללא סוכר או דגני בוקר ללא סוכר. כמות ממתק המכילה עד 15 גרם פחמימות.
ממתקים עתירי שומן כמו גלידת שמנת, עוגות עם קרם או קצפת, כמות ממתק המכילה מעל 15 גרם פחמימות במנה הנאכלת.
חשוב לבדוק בתווית התזונתית ולחשב מהי המנה המכילה עד 15 גרם פחמימות, לאכול אותה ולא יותר, כארוחת ביניים נפרדת.
חטיפים
עד 40 גרם (2/3 כוס קטנה) בייגלה, עדיף מחיטה מלאה, שקית במבה קטנה (25 גרם), חופן קטן של אגוזי מלך או שקדים, או חופן גרעיני חמניה או דלעת או גרעיני אבטיח ( עד 30 גרם).
חטיפים המכילים כמות שומן מלח ופחמימות גדולה כמו צ´יפס מסוגים שונים, ביסלי, אפרופו, דוריטוס, דובונים וכדומה.
השילוב של פחמימות, מלח ושומן הוא המזיק ביותר, עדיף לבחור ירק מוחמץ או ירקות חתוכים כחטיף, במידת האפשר.


לייעוץ לחץ כאן

התכנים המופיעים בדף זה נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד, לא ניתנו על ידי מוסד רפואי, אינם מהווים חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

חזרה