פעילות גופנית מותאמת (טיפולית)


ה"התעמלות הטיפולית", שבעבר הייתה נחלתם של ילדים מעטים, בעלי קשיים מאובחנים, או ילדים שהוגדרו כ"אוכלוסיה בעלת צרכים מיוחדים", משנה כיוון ופונה כיום אל כלל הילדים.
למעשה, ההתעמלות הטיפולית התייחסה בעבר בעיקר אל ילדים שאובחנו כבעלי קושי בביצוע פעולות גופניות (מוטוריקה גסה או עדינה, חגורת כתפיים חלשה, קואורדינציה, וכיו"ב), קשיים בלמידה (כולל ריכוז וקשב) וקשיים ביצירת קשרים חברתיים. כל אלו התבטאו על פי רוב גם בתפקוד לקוי מבחינה רגשית.
 
בעקבות גילויים חדשים בחקר המוח וההתפתחות, נולד המונח המקצועי "התעמלות מותאמת" שהינו תרגום מאנגלית של המושג: adapted physical education

מהי פעילות גופנית מותאמת ומה חשיבותה?
מרגע הלידה, התפיסה שלנו מתפתחת על סמך שילובי תחושות. המוח מתרגם אותות חשמליים, המועברים אליו מהחושים (מגע, ראיה, שמיעה, ריח, טעם) - לתבניות בעלות משמעות.
עד גיל 7 המוח פועל  כ"מכונה לעיבוד תחושות", כלומר התפיסה שלנו מושפעת באופן ישיר מן החושים ופחות מן "המחשבה". במילים אחרות: התגובות הרצוניות של הילד מבוססות על תגובות שריריות ומוטוריות.
יתר על כן, היכולות העתידיות שלנו - בתחומים רבים, כמו קריאה, כתיבה, התנהגות ועוד, מבוססות על ההתפתחות שלנו בגיל צעיר.
ומכאן החשיבות הרבה של העיסוק בתחום לכלל הילדים.
 
פעילות גופנית, המותאמת ליכולות ולצרכים של הילד, נמצאה כדרך טיפולית יעילה ביותר, בעיקר בשל היותה תחום תפקוד עיקרי ומשמעותי ביותר בחיי הילדים. מכאן, שהכוונת הפעילות הגופנית ויישומה לאור עקרונות מתאימים, עשויה להביא לשיפור ניכר בהיבטים הבאים:
* הגופני –  חיזוק שרירים, סבולת לב ריאה, גמישות וטיפוח היציבה.
* המוטורי -  קואורדינציה, שיווי משקל, דיוק ושטף תנועתי.
* הרגשי – חיזוק הביטחון והדימוי העצמי, הגברת המוטיבציה וההתמודדות מול קשיים.
* ההתנהגותי – שיפור הריכוז והקשב, שליטה ובקרה עצמית, התמדה והשלמה של  מטלות.
* החברתי -  יצירת קשר והתנהגות חברתית נאותים.
* למידה – העשרת השפה, התמצאות במרחב, יכולת חישוב מספרים, זיכרון ותכנון בתנועה.
 
לכן, ניתן לחלק את הפעילות הגופנית המותאמת לשלושה תחומים עיקריים:
1. פעילות קבוצתית, המותאמת לכלל אוכלוסיית הילדים, המיועדת להביא לשיפור יכולות מגוונות דרך פעילות גופנית.
2. פעילות קבוצתית, המותאמת לילדים עם קשיים - בה מושם דגש על תרגול מיומנויות ספציפיות בהתאם לצרכים של הילדים, הן כקבוצה והן  כפרטים.  (לדוגמא: חציית קו אמצע, הפרדת תנועה, וויסות כוח, ועוד).
3. פעילות פרטנית, המותאמת לילדים עם צרכים מיוחדים, שרמת תפקודם נמוכה, עד כדי קושי רב בפעילות  המתבצעת במשותף עם אחרים.


שיהיה בהצלחה.

 

התכנים המופיעים בדף זה נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד ואינם מהווים המלצה כלשהי.